BACK

Alexandra van Thiel

      
(Samengesteld uit foto's van Hans Sas)
     
      
Reuver (L), 30-01-1957

Voorgeschiedenis
  • Academie voor Beeldende Kunst, Arnhem, begonnen op de afdeling vrij schilderen, daarna via modevormgeving naar de afdeling grafische vormgeving. De "grote academiedeceptie” wordt treffend beschreven in de lezing die Van Thiel gaf in november 2007.
  • Drie maanden voor het eindexamen opgestapt wegens onoverbrugbare, al jaren slepende conflicten: indertijd was het onderwijsklimaat aan vele kunstacademies in Nederland van dien aard dat er weinig ruimte was voor een traditionele benadering van onder andere schilderen en illustreren.
  • Van 1982 – 1995 werkzaam geweest als grafisch ontwerper en illustrator in de reclame, bij een grote uitgeverij en als freelancer voor kleine bedrijven.
  • In die periode naast het ontwerpwerk geregeld portretopdrachten voor particulieren vervaardigd (kleurpotlood), veelvuldig vrij werk gemaakt (kleurpotlood en collage) en werkzaam geweest als medewerker bij diverse kunstcentra.
  • In 1995 gestopt met grafische vormgeving in verband met komst kinderen (’95 - ’97 - ’99).



    Schilderen
  • In 2000 ontstaat – aan de keukentafel – het eerste schilderijtje in olieverf.
  • In 2001/2003 volgt een decoratieopleiding: marmeren, houten enzovoorts, op hele grote formaten. Deze opleiding wordt na twee jaar met succes afgesloten.
  • In dezelfde periode een aanvang met vele schilderexperimenten, zoals sterrenhemels, stillevens, portretten, themaschilderijen en abstract werk in kerkraamachtige vormen.
  • In 2004 valt het besluit om het pad te versmallen tot stillevens en portretten; hierin is van Thiel volkomen autodidact.
  • In 2007 debuteert van Thiel als fijnschilder bij Galerie Lieve Hemel.

    Werkwijze
    “Bij de stillevens ben ik steeds kleiner, precieze en realistischer gaan schilderijen. Mijn onderwerpen beeld ik steevast één op één uit, wat bij de diverse eindprodukten af en toe fikse formaatverschillen oplevert. Technisch streef ik naar het trompe l’oeil, ‘het oog bedrogen’. Ik probeer te komen tot een schijnbare doorkijk, een venster naar een ander stukje werkelijkheid.”

    Thematiek
    “Ik werk tegelijkertijd aan diverse series, zoals de Briefserie, de Dode-Dierenserie, de Michiokserie, genoemd naar hoogleraar theoretische natuurkunde Michio Kaku en de serie Portretstillevens, die deels in opdracht worden vervaardigd. Hoewel de schilderijen stuk voor stuk op eigen benen staan, kent elke serie als geheel ook een eigen ontwikkeling en een eigen voortgang.
    Met mijn schilderijen probeer ik op een stille manier een haakje te slaan in het bewustzijn van de kijker. Waar is dit? Wie heeft het er neergezet? Waarom? Wat heeft het te betekenen? Het stilleven als vermoeden van een moment uit een wèrkelijk, voortgaand leven. Ongeveer zoals de stills van een film de wens oproepen de hele film te willen zien.”



    Exhibitions

    2005     Kunst en Ambacht, Noordbroek
    2007     Art Fair 's-Hertogenbosch
    2007     Nieuwe Gezichten - 4-manstentoonstelling, Galerie Lieve Hemel
    2007     PAN Amsterdam Kunst- en Antiekbeurs
    2008     Realisme '08, Amsterdam
    2008     Art Fair 's-Hertogenbosch
    2008     PAN Amsterdam Kunst- en Antiekbeurs
    2009     Realisme '09, Amsterdam
    2009     Art Fair 's-Hertogenbosch


    Publicity

    2007     Stilleven, een moment uit een werkelijk leven - interview in Van Thiel vandaag, gister & morgen, nov. 2007
    2007     Lezing door Alexandra van Thiel in het Drents Museum, ter gelegenheid van de presentatie van “Het Kunstschildersboek” van Diederik Kraaijpoel & Chris Herenius - november 2007
    2008     Onbekend talent in Haren, Marco in 't Veldt - Harener Weekblad
  •      


    BACK