BACK
Schilderij van de Maand              *              Painting of the Month


Anneke van Brussel



3.200
         
3.200
"Hand met Kenmerk" 2001, acryl/papier op paneel, 31 x 26 cm (verkocht - sold)


Anneke van Brussel heeft deze schilderijen niet als drieluik gemaakt. Het is mijn hand en het zijn mijn gedachten die tot dit arrangement besloten.

Welke gedachten gingen daar zoal aan vooraf. U weet misschien wel dat menig portret van Anneke van Brussel min of meer een zelfportret is, in die zin, dat zij wel naar haar eigen gezicht kijkt, al schilderend, maar dat het haar meer om de stemming gaat dan om de gelijkenis. In een van mijn tekstimpressies benoemde ik dat eens als portret van haar innerlijk.

De hand riep weer andere gedachten op. Ik zag haar voor mijn geestesoog haar hand omhooghouden, onderwijl de details aan het papier toevertrouwend. Het verhaal van de hand is haar verhaal, dus wéér kijken we naar een portret, naar een verhuld zelfportret. Maar nu lijkt het minder om de stemming dan om het verhaal te gaan. Over het besluit om ooit haar nagels blauw te lakken, over beschadigingen door de dagelijkse bezigheden, of andere grotere drama's, en vele daaraan gekoppelde persoonlijke associaties. Die onopvallende bescheiden hand ontpopt zich als een monument van een portret, waarin de tijd zijn sporen heeft nagelaten. Door die hand tussen twee echte portretten te hangen beoog ik dit schilderij de status van theater te geven.

Koen Nieuwendijk.
       

These paintings were not created as a triptych by Anneke van Brussel: it was by my hand and my thoughts that this composition emerged.

As for the thoughts that culminated in all of this … As some of you are aware, many of Anneke van Brussel's portraits are self-portraits in a manner of speaking, in that although she does observe her own face while painting, it is much more important to her that she should catch the mood than paint a perfect likeness - something which in an earlier textual impression I have referred to as the "portrait of her inner self".

The hand sparked altogether different trains of thought: I could see her hold up her hand while committing the details to the paper. The story of the hand is her story, and so we are once more looking at a portrait or rather, a covert self-portrait, except that this time the mood appears to be taking a back seat to the story. About the decision at some time or other to paint her nails blue, about the hurt inflicted on her by everyday chores or other disasters of a graver nature, bringing with them a host of private associations. The unassuming, modest hand thus builds into a monument of a portrait marked by time. It was my ambition by placing the hand between two "genuine" portraits to confer theatrical status upon this painting.

***
U kunt zich via onderstaand email-formuliertje rechtstreeks online tot ons richten om het schilderij aan het kopen of om een optie te nemen. U kunt dan de schilderijen in de galerie bezichtigen voordat u een beslissing neemt. Vergeet u niet naam en (email)adres te vermelden, opdat wij u een antwoord kunnen sturen.
        If you would like to purchase one of these paintings or if you want to take this in consideration, you may submit this to us on-line using this E-mail form. Please include your name and (E-mail) address so that we can reply to your message.

(Een ogenblik geduld alstublieft, de verzending van dit bericht wordt bevestigd)
(Please wait for confirmation that this message has been transmitted)
BACK