HOME
PAN INFO
Galerie Lieve Hemel op pAnAmsterdam 2021
New Voor info:  form of/or e‑MAIL Works








"Ziek Naakt" 1989 tempera en alkyd/karton op hout
32 x 41 cm Euro 18.000


Hoewel algemeen wordt aangenomen dat sinds de versoepeling en zelfs het vrijwel opheffen van alle aan Covid gerelateerde beperkingen, men enthousiast de draad weer gaat oppakken, is nu al duidelijk dat veel mensen daar in hun hart anders over denken. Daarmee raken we ongewild aan wat men wel als ingebeelde ziekte aanduidt, een gebied dat in medisch opzicht nog maar half ontgonnen is. Maar kijk eens naar de zieke. Overal verband, een waterige blik, wie twijfelt aan de ernst van de kwaal, of de kwalen, of... zou het toch iets anders zijn?


Peter van Poppel
"Waterprof" 2006
tempera en alkyd/karton/paneel
20,5 x 13 cm
€ 6.300
Peter van Poppel
"Harde Zit" 2012
gouache en gemengde techniek
26,5 x 20,5 cm
(verkocht - sold)
Peter van Poppel
"Cherubijntje" 2012
olieverf/paneel en gemengde techniek
19 x 11,8 cm
(verkocht - sold)





Peter van Poppel
"Molentjesbadpak" 2000
tempera en alkyd/karton/paneel
25,2 x 17,4 cm











Goudji
"Antilope Licorne" 2016
zilver 925
25 x 18 x 14(h) cm
Euro 48.000





Goudji
"La Casoar Casqué" 2018
zilver 925, Oeil-de-faucon, serpentine, sodalite
H 10 x L 68 x 27 cm
Euro 58.000
Goudji
"Le Baptême des Animaux" 2009
zilver 925, rode jaspis
20 x 10 x 42 (h) cm
€ 48.000
Goudji
"La Grenade Ziggourat" 2015
zilver 925, Lapis-lazuli, aventurine
24 x 24 x 18(h) cm
Euro 48.000


Impressie over Goudji


Goudji
"Custode aux Lionnes" 1995
zilver 925, rode jaspis, piriet
25 x 18 x 14(h) cm
Euro 46.000







Johanna van Oosterhout
"Rode Aalbessen" 2020
olieverf/paneel
20,3 x 20,3 cm
(verkocht - sold)
Johanna van Oosterhout
"Blik met Rozenbottels" 2021
olieverf/paneel
18,8 x 15 cm
€ 3.400
Johanna van Oosterhout
"From Berkeley" 2021
olieverf/paneel
23,8 x 20,8 cm
Euro 3.800
Johanna van Oosterhout
"Made in Holland" 2021
olieverf/paneel
18,8 x 15 cm
Euro 3.400
Johanna van Oosterhout
"Zeevruchten en Parel" 2020
olieverf/paneel
22,8 x 22,4 cm
Euro 3.800
Johanna van Oosterhout
"Persimmon and Pallet" 2020
olieverf/paneel
30,5 x 22,9 cm
€ 4.800
Johanna van Oosterhout
"Schelp op Schotel" 2021
olieverf/paneel
13 x 18 cm
Euro 2.800
Johanna van Oosterhout
""Groen Japans Theekopje met Schelpen" 2021
olieverf/paneel
22,5 x 22,8 cm
€ 3.800
Johanna van Oosterhout
"Bric à Brac met Lijsterbes" 2021
olieverf/paneel
20 x 20 cm
€ 3.400
Johanna van Oosterhout
"Pitcher and Poppies" 2019
olieverf/paneel
30,5 x 22,9 cm
(verkocht - sold)


Voor Johanna van Oosterhout is antiek serviesgoed een rijke bron van inspiratie. Het liefst in een staat die verder gebruik onmogelijk maakt, zoals het kopje in "Thee". Zulke kopjes zijn nog zeldzamer dan gave exemplaren, want zij worden onbekommerd weggegooid. Maar los daarvan, de rudimentaire manier van afbeelden op het kopje zelf benadert de staat van een eenvoudig leerboek over gewoonten en gebruiken in het verleden. Vermeng je die met gewoonten zoals je die uit je jeugd herinnert, of met gewoonten elders - ik doel nu op Amerika, waar Van Oosterhout langdurig woonde - dan kan, afhankelijk van de eigenschappen van de denkende, dat nog een luisterrijk mentaal, maar evengoed nostalgisch weerzien worden.
Oproep aan wie dit begrijpt: stel uw duurste maar onherstelbaar gehavende servies ter beschikking van Johanna aan Oosterhout.














Georges Cuyvers











John Kalb
"La Voix Humaine" 2020-21
acrylverf/paneel
25,7 x 21,3 cm
(verkocht - sold)


Merk op,

dwars door de symboliek van moeder en kind, de dialoog tussen twee herfstbladeren,
als poëzie van de harde werkelijkheid,

hoe niettemin het vlammend rood van het blaadje de somberte verdrijft.
Wat moeder en kind te wachten staat weten zij zelf nog niet,

dat het leven eeuwig verder gaat, in welke gedaante ook, waar de dood het moet doen met herinneringen.
Ook niet mis, maar tijdgebonden.

dat de evolutie, zo niet in ons denken, want dat komt later wel,
maar dan toch via onze genen, ons in onze daden de keuze tussen strijd en empathie heeft aangereikt,

dat dat de wereld nu op zijn grondvesten doet schudden,

dat dat ons tegemoet schijnt als een stap vooruit.






At Brandenburg
"Terug naar de Natuur IV" 2021
zilver 925 en ebbenhout
48 x 48 x52 (H) cm
Euro 28.000






Annabelle Six
"Knoflook" 2018
olieverf/paneel
45 x 50 cm
Euro 4.800




Annabelle Six
"Schaaltje met Bosbessen" 2021
olieverf/paneel
30,5 x 100 cm
(verkocht - sold)









Johan Scherft "De Muur" 2020 olieverf/paneel 8 x 10 cm Euro 1.650

Johan Scherft "The Fool on the Hill" 2020 olieverf/paneel 7,5 x 11,8 cm Euro 1.650

Johan Scherft "In de Kroonlaag" 2019 olieverf/paneel 10 x 8 cm (verkocht - sold)

Johan Scherft "Hollandse Daken" 2018 olieverf/paneel 8 x 11,7 cm (verkocht - sold)



Johan Scherft"De Pan van Persijn" 2018 olieverf/paneel 20,8 x 28 cm Euro 3.250




Johan Scherft "Picknick in the Forest" 2018 olieverf/paneel 18 x 24 cm Euro 3.250




Johan Scherft "De Weg Door de Vallei van de Draak" 2018
olieverf/paneel 16,5 x 25 cm (verkocht - sold)











Paul Pallandt









Francisco Roa


"Pieza 19 - Zoutvat" 2017
kleurpotlood/karton op paneel
33,5 x 20 cm
(verkocht - sold)








Erik van der Esch
"De Meesterproef" 2020
olieverf/paneel
40 x 63 cm
(verkocht - sold)
Erik van der Esch
"Drakendoder" 2016
olieverf/paneel
30 x 40 cm
€ 3.600
Helpt het als de mensch zich in opperste vertwijfeling afvraagt of die nou iets te zeggen heeft over zijn eigen lot? Is die woeste willekeur van zich in schijnbaar chaotische rangschikking manifesterende gebeurtenissen, onderhevig aan de nukken van een hogere macht, om het even of dat rampen of zegeningen zijn? Of is het juist de mens zelf, die zijn eigen destructieve potentie onderschat, intussen zijn eigen scenario idealiseert, en dus het deksel op zijn neus krijgt?

Erik van der Esch liet zich voor dit schilderij inspireren door een gedicht van Alex van Warmerdam, waarin de schepping passeert als een lichtvoetig gebeuren. Ook dat kan natuurlijk.





"Zonnekoning" 2019
olieverf/paneel
53,5 x 61 cm
(verkocht - sold)





"Wonderdokter" 2021
olieverf/paneel
53,5 x 90 cm
(verkocht - sold)








Roger Braun





Wijnand Warendorf
"Vier Tomaten" 2019
olieverf/paneel
52,2 x 70,3 cm
€ 12.000
Wijnand Warendorf
"Everything about the Flowers and the Bees" 2021
olieverf/paneel
44 x 54 cm
€ 9.800
Wijnand Warendorf
"Drie Tomaten" 2019
olieverf/paneel
70,3 x 52,2 cm
(verkocht - sold)


Wijnand Warendorf
"Kom met Rode Druiven" 2018
olieverf/paneel
65,5 x 69,4 cm
€ 14.000






At Brandenburg
"Light on the Rocks I & II"
2018
argentium zilver 960, 6 versies
Ø 11 cm, h 33 cm
€ 2.800 per stuk










Jan van den Berg
"Kerkinterieur" 1995, olieverf/paneel
105 x 72 cm (verkocht - sold)









Theo Voorzaat












Olav Cleofas van Overbeek
"Chinese Vaas, Wit kommetje" 1987
olieverf/doek
55 x 70 cm
(verkocht - sold)
Olav Cleofas van Overbeek
"Witte Ui, Rood Fond" 2009
olieverf/doek
20 x 20 cm
(verkocht - sold)

Olav Cleofas van Overbeek
"Ei en Twee Veren" 2006
olieverf/doek
25 x 40 cm
(verkocht - sold)





Anneke van Brussel
"Judaskus II" 2019
olieverf/paneel
30 x 25 cm
€ 2.800
Anneke van Brussel
"Het Gelijmde Schaaltje - de Onderkant" 2019
olieverf/paneel
30 x 35 cm
(verkocht - sold)
Anneke van Brussel
"Judaskus III" 2019
olieverf/paneel
30 x 25 cm
€ 2.800

De judaskus is een stokoud thema, in meerdere opzichten. De bijbel verhaalt ervan, voor Anneke van Brussel is het een van de thema's die haar blijvend boeien, tot aan de dag van vandaag. In 1977 en 1978 maakt zij een kleine serie van drie, geschilderd in aquarel en olieverf, met de uitgesproken kop van Christus dicht bij het oorspronkelijke verhaal. Deze eeuw moest 19 jaar wachten op de volgde serie. Zij neemt nu meer vrijheid, wat leidt tot de onuitgesproken opdracht aan de toeschouwer te bepalen wie van de twee de ware Judas is. Waarmee Van Brussel het thema reduceert tot de vraag welke waarheid voor wie leidend is.





Anneke van Brussel
"Artis XII - Stokstaartje" 2019
olieverf/paneel
28 x 35 cm
€ 3.300









At Brandenburg
"Zee" Sea 2019
argentinium (silver 960, 8 kg)
48 x 60 x 87h cm
€ 35.000








Ben Snijders
"Met Rozenbottels en Rode Knikkers" 2019
acryl/papier op paneel
23,6 x 28 cm
(verkocht - sold)

Ben Snijders
"Miranda op Donkere Ondergrond" 2019
acryl/papier op paneel
19,6 x 28,5 cm
€ 5.800

Ben Snijders
"Stilleven met Twee Knikkers en Nina" 2019
acryl/papier op paneel
22 x 30,2 cm
€ 6.000



Het is een beetje zoals met een toespraak. Die begin je niet met "vandaag ga ik u toespreken met woorden". Dat is wel waar, maar zo algemeen, dat het vermelden bijna potsierlijk wordt. De rol van het flesje is een beetje vergelijkbaar. Snijders heeft het zo dikwijls geschilderd, en zal het blijven doen, dat het met een zekere terloopsheid in de titel niet wordt genoemd. Je zou kunnen verwachten dat een stilleven zonder flesje in de titel ook zo benoemd wordt, maar "Stilleven zonder Flesje" is niet terloops genoeg om niet de aandacht af te leiden. Het blijft in dit opzicht schipperen in de kantlijn.
Maar laat u zich niet afleiden, want wat Snijders zonder expliciet oogmerk demonstreert is dat zowel techniek als onderwerp tot de categorie werktuig behoren. De ware magie zweeft daartussen, hangt daarboven, Als een vraagteken, als een onbenoembare waarheid.










Rudolf HellEbaut
"Alles van Schoonheid is Weerloos VI"
2014
olieverf/koper
10 x 13 cm
€ 2.800






Hester Schroor
"See You" 2012-2013
eitempera en wit bladgoud/karton
32 x 25 cm
€ 2.400
Hester Schroor
"Democritus" 2017-2019
eitempera en wit bladgoud/karton
35,7 x 24,2 cm
€ 2.800


Hester Schroor betrapt mensen in hun geestelijk landschap. Althans, ze zet het luikje op een kier. Wat we te zien krijgen kan confronterend zijn. Wellicht ook louterend, want zoveel openheid daarover is er niet. Dat Hester Schroor haar temperaschilderijen stileert met bladgoud moogt u best interpeteren als een vorm van respect voor het monsterachtige in de mens, of het menselijke in haar monsters, zo u wilt. Vergeeft u mij, ik laat even in het midden of er sprake is van verschil. Het is een beetje als het toespreken van wilde dieren: zij luisteren altijd, en stellen het moment van de aanval uit, of tenminste meestal. Maar los daarvan, wat is er mooier dan de lelijkheid van de mens mooier maken, bij voorkeur met goede bedoelingen. Durft u, na deze woorden, de kreaturen van Hester Schroor te heroverwegen?












TOP