BACK to Anneke van Brussel BACK BACK to publications
Anneke van Brussel

Een Dwarsdoorsnede
Schilderijen 1975 - 2008


Deze catalogus is verschenen ter gelegenheid van de tentoonstelling van Anneke van Brussel, 20 juni t/m 18 juli 2009, en is samengesteld en geschreven door Koen Nieuwendijk. (16 pagina's, 70 afbeeldingen in kleur, ISBN 978 90 70402 28 0)


In 1974 ontmoette ik Anneke van Brussel voor de eerste keer, toen nog in Eindhoven. Sinds 1977 is ze een prominent exposante in Lieve Hemel. Al die jaren is er veel verkocht, maar toch, van al die rijkdom aan aquarellen en schilderijen bleven er zo nu en dan enkele hier. Het was in de loop der jaren telkens weer een verrassing die werken bij het doorzoeken van een kast onverwacht tegen te komen. In een tentoonstelling van nieuwe werken pasten ze niet, maar ze bleven om aandacht vragen, er moest wat mee gebeuren. Toen er tenslotte ook werken uit nalatenschappen beschikbaar kwamen, was het idee van de dwarsdoorsnede geboren. Noem het een informeel retrospectief, niet doelgericht samengesteld door een conservator, maar door het leven zelf.



Cross Section - Paintings 1975 - 2008

This catalogue has been published at the occasion of Anneke van Brussel's solo exhibition, June 20 - July 18 2009, and is compiled and written by Koen Nieuwendijk. (16 pages, 70 full colour reproductions, ISBN 978 90 70402 28 0)


Anneke van Brussel, whom I first met back in 1974 in Eindhoven, in the south of the country, has been one of Lieve Hemel’s leading exhibiting artists since 1977. Although much of her work has been sold over the years, out of the huge variety of watercolours and paintings there was always the occasional picture that somehow never left the premises, giving me a delightful surprise whenever I found myself rifling through a cupboard and stumbled upon them. Although these “fixtures” were never a match for an exhibition of Anneke’s new work, they somehow never stopped clamouring for attention. The idea of a cross-section finally came to me when some of Anneke’s earlier work surfaced in an inheritance context. I suppose one could call it an informal retrospective put together by life itself rather than by a curator on a mission …

BACK